2015 is afgelopen, de champagnefles is leeg, en 2016 staat klaar om ons te verrassen. Maar was 2015 ook een succes? We blikken vandaag even terug op een jaar vol nieuwe producten, reviews, en algemeen nieuws over het zeeleven. Voor de data-enthousiastelingen zijn er ook heel wat interessante grafieken terug te vinden.

Vorig jaar gaven we u al een stand van zaken wat betreft Zeewaternieuws. En ook dit jaar gaan we verder met deze traditie. Het verschil? Meer nieuws, meer volk, en meer plezier!
Allereerst kent 2015 een bijzondere stijging van het nieuwsaanbod. We gaan van 149 berichten in de categorie ‘Nieuws’ naar maar liefst 329 artikels. Ook andere categorieën zoals ‘Videos’ (33 -> 71), ‘Foto Van De Week’ (4 -> 51), en ‘Reviews’ (1 -> 4) zien heel wat groei. Toch blijft er één categorie hangen, die van de Aquaria. Dit jaar toonden we u slechts vier nieuwe toppers.
De categorie ‘Leveringen’ en ‘Promoties’ zijn niet meer actief, en zagen in de loop van 2015 een verandering in het concept. Origineel was het de bedoeling om de lezer op de hoogte te houden van nieuwe producten en acties die beschikbaar waren in specifieke winkels. Dit concept is echter stop gezet. In de toekomst kunnen bedrijven hier promotie-artikels tegen betaling plaatsen.
Bezoekers
Zeewaternieuws kent in 2015 een sterke stijging van het aantal bezoekers. Net zoals vorig jaar stijgt het aantal clicks per maand. In totaal zijn er 7130 gebruikers op de website geweest. Dit is een stijging van maar liefst 367%. Er werden 21.081 pagina’s weergegeven, een stijging van 344%. Het aantal pagina’s per sessie ligt wel een kleine 7% lager.
We kunnen onze bezoekers ook iets beter aan de website binden. 2015 zag 32,8% van de bezoekers terugkeren, terwijl dit in 2014 slechts 30,7% was. Interessant is dat we 6% meer bezoekers uit Nederland aantrekken, terwijl we eenzelfde aantal Belgen minder hebben. We hebben in 2015 ook 94 Chinezen te gast gehad, een stijging van 85 man. Misschien heeft dit iets te maken met onze verslaggeving over de Jecod Cross-Flow stromingspomp.
De meeste gebruikers vinden Zeewaternieuws via Facebook. Met maar liefst 2049 (ten opzichte van 125 in 2014) sessies beginnen we een betere visibiliteit te krijgen. Dit is ongetwijfeld het resultaat van enerzijds mond-aan-mond reclame, en anderzijds enkele strategische reclameberichten op het sociale netwerk.
Deze cijfers tonen aan dat Zeewaternieuws goed op weg is om de Nederlandstalige aquariummarkt te veroveren. We zetten ons dan ook in om 2016 nog succesvoller te maken dan 2015. We blijven u zoals altijd het beste en interessantste nieuws over de hobby brengen, zonder ons af te sluiten voor de wereld.
We zien u graag ook weer dit jaar terug, op Zeewaternieuws.be!